Pedagogická koncepce lesního klubu Sedmikvítek
Principy naší práce:
LK Sedmikvítek je neziskovou organizací, právní forma (zapsaný spolek).
Tým LK Sedmikvítek je otevřený i spolupráci, dialogu a zapojení rodičů jako členů spolku. Naší prací je výčet provozní, administrativní, finanční, účetní a pedagogicko-enviromentalní činnosti spolku.
Všichni členové týmu se neustále dále učí v rámci celoživotního vzdělávání. Součástí naší práce jsou: sebereflexe a reflexe pedagogické činnosti. Základem dobré pedagogické činnosti jsou pro pro nás pravidelně prováděné evaluace a autoevaluace naší práce s dětmi. Vedeme evidenci o vývoji dítěte, pravidelně provádíme evaluaci dítěte. K evaluacím slouží pravidelné týmové porady, supervize týmu.
Základní východiska naší práce:
Věříme, že nejlepším prostředím pro zdravý psychomotorický vývoj dětí je přirozené prostředí - příroda (les, louka, rybník, potok, skály...).
Vycházíme z poznatků vývojové psychologie a z individuálních potřeb dítěte.
Respektujeme každé děti jako plnohodnotnou inteligentní bytosti, kterou v jeho růstu laskavě a vědomě doprovázíme.
Učíme děti k samostatnosti, lásce k sobě, k druhým, ke komunitě, k matce Zemi.
Vlastním příkladem děti učíme respektující komunikaci a laskavému chování vůči druhým bytostem. Uvědomujeme si, že jsme pro děti vzorem k nápodobě.
Vedeme děti k udržitelnému a zdravému způsobu života, který je nám samotným blízký.
Komunikace s dětmi a rodiči:
Pracujeme s metodami nenásilné a transparentní komunikace a dle metodiky "Respektovat a být respektován".
Otevřeně a kompetentně komunikujeme s rodiči o rozvoji dítěte. Bereme na vědomí fakt, že rodič zastává expertní roli ve výchově svého dítěte.
V případě adaptačních či výchovných potíží při výchově a vzdělávání dítěte vypracováváme individuální plán průvodcovské podpory a seznamujeme s ním rodiče dítěte.
Etická rovina práce průvodců:
Tým LK Sedmikvítek akceptuje každé dítě, jako jedinečnou bytosti, které náleží zvláštní péče, pozornost a ochrana. Dále ctíme práva dítěte dle jeho věku a celkové zralosti.
Tým LK Sedmikvítek dbá na kvalitu poskytovaných služeb dle Standardů kvality pedagoga v lesní mateřské školy a Etického kodexu lesní mateřské školy.
Pedagogické směry a inspirace naší práce:
Demokratický pedagogický styl (vzájemný respekt a úcta, možnost svobodné volby, spoluúčast při rozhodování).
Environmentální výchova ( propojenost s lokálními biotopy, jež jsou hlavními zdroji vzdělávání a rozvoje).
Intuitivní pedagogika (vlastním příkladem a životem vedeme děti k vnitřní svobodě, naším cílem je, aby děti sami věděly co chtějí. Neusilujeme o to, aby se děti chovaly dle potřeb a očekávání jeho okolí a společnosti).
Waldorfská pedagogika (kreslení grafomotorických forem, dodržování rytmu kola roku se všemi tradicemi a slavnosti, ve školce nemáme žádné tzv."ready made" hračky, díky imaginaci si vytvářejí děti sami hru).
Měsíční témata
ZÁŘÍ
Já a kolektiv - přes podzim
Sv. Václav - patronství, seznamování ve školce s prostředím a ostatními, pravidla
Sv. Michael - překonávání strachu, odvaha - přemožení draka
Dožínky, dozrávání plodin - sklizeň
Podzimní rovnodennost
ŘÍJEN
Jídlo - vypěstované a sklizené plodiny - cesta jídla k nám a v nás
Měsíc stromů
Státní svátek - založení ČR - vlast a my
Den stromů
Vítr - využití živlu
LISTOPAD
Dušičky - téma smrti, umírání, loučení
Sv. Martin - zkracování dne, ubývání vnějšího světla a větší potřeba vnitřního, zklidnění a usebrání. Soucit, přátelství, sdílnost, pospolitost, pomoc bližnímu
Vítr
Téma odlišnosti - rasová, zdravotní postižení...
PROSINEC
Já a rodina - přes zimu
Měsíc rodiny a pospolitosti, čas příběhů a světla - vyvrcholení vnitřního světla (příchodem Ježíše)
Advent a adventní spirála
Mikuláš - obdarování, pomoc bližnímu
Zimní slunovrat
Vánoce - divadlo, koledy
Vyprávění
LEDEN
Tři králové - dobročinnost, pomoc bližnímu, transformace - začátek nového roku - čas vizí a revizí
Svíčka - slití zbytků z minulého roku - symbol transformace
Knihy a ilustrace - čtení, výroba vlastní knihy
ÚNOR
Hromnice - Imbolc
Masopust - karneval - masky, téma identity, nevázané veselí, odložení přetvářky, improvizace, divadlo - hraní rolí
Řemesla a povolání - co dělají rodiče dětí, co by chtěli jednou dělat děti... Manuální rukodělné práce a vytváření
BŘEZEN
Morana - loučení se zimou, očista těla i duše
Počátek jara, obnova mízy
Jarní rovnodennost
Domy a doupata
DUBEN
Já a ty = my (partnerství, láska) - přes jaro + Já a tělo
Velikonoce - znovuzrození, víra, oběť pro druhé, hledání osobní cesty
Klíčení a mláďata
Oslava jara, plodnosti a života
Beltine - pálení čarodějnic, nadpřirozené bytosti
KVĚTEN
Májka - láska, mláďata, partnerství a rodina
Otevírání studánek - živel vody
Zodpovědnost - pro předškoláky
ČERVEN
Já a svět - cestování
Dozrávání plodů
Pasování a přechodový rituál předškoláků
Sv. Jan - cesta, tajemno a magie, hledání zlatého kapradí - sebe sama - iniciace, bylinky (Sedmero kvítí), lesní bytosti